دو غول خودرو سازی دنیا از سال آینده در ایران
شرکت آلمانی و مشهور آئودی[AUDI AG] که یکی از غول های خودرو سازی اروپا است،قرار است خودروی سواری در سه مدل و سه رنج قیمتی در ایران تولید کند که همه محصولات ایران شرکت زیر 20 میلیون تومان است.
لازم به ذكر است، به دنبال تداوم رشد قيمت آهن قراضه در بازارهاي جهاني و افزايش قيمت بيلت صادراتي ساير كشورها، تعدادي از توليدكنندگان بيلت CIS ازجمله توليدكنندگان اوكراين، قيمت پيشنهادي خود را به سطح 520-510 دلار/تن، فوب افزايش دادهاند، وليكن هنوز انجام سفارش خريد در اين سطح از قيمتها گزارش نشده است.
گزارشهاي موجود حاكي است كه به دنبال افزايش قيمت محصولات فولادي در بازار داخلي ايران، فعاليت خريد بيلت توسط كارخانجات نوردي ايران و تجار افزايش يافته است. اطلاعات موجود نشان ميدهد كه قيمت توليدكنندگان بيلت داخلي نيز در سطح 570-530 دلار/تن، تحويل درب كارخانه است.
در هفته مورد بررسي، قيمت معاملاتي بيلت بر مبناي سي اف آر بنادر كشورهاي منطقه خليج فارس 510-500 دلار/تن، سي اف آر اعلام شده است كه در مقايسه با هفته گذشته تغييري گزارش نشده است.
ادعای فرمانده آمریکایی: احمدی نژاد با اظهاراتش به ما کمک می کند! ایران دست دراز شده از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سال گذشته را رد کرد لذا هم اکنون شاهد تغییر در مواضع هستیم نه تنها در آمریکا بلکه در فرانسه و انگلیس و حتی در روسیه هم همینطور است.
عصر ایران - فرمانده نظامیان آمریکایی در منطقه با انتقاد از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران مدعی شد:" احمدی نژاد با اظهاراتش بهترین کمک را به آمریکا می کند تا بتواند برای اعمال مجازات علیه تهران تایید دیگران را کسب کند."
به گزارش عصر ایران، ژنرال "دیوید پترایویس" در گفت وگو با شبکه سی ان ان درباره احمدی نژاد ادعا کرد:" او بهترین کسی است که به ما کمک می کند زیرا عملکرد و اظهارات حماسی و شورانگیز وی به شمار تایید کنندگان سیاست های فرماندهان نظامی آمریکا در منطقه و دیگر سیاست ها می افزاید. در شرایط دیگر امکان نداشت این سیاست ها تا این میزان تایید کسب کنند."
=================================================
روزنامه نیوز ویک مدعی شد که طی 10 سال گذشته این دولت با شرکت های آمریکایی و غیر آمریکایی که با ایران رابطه کاری داشته اند ، مراوداتی به ارزش 107 میلیارد دلار داشته است . عمده این شرکتها فعال در بخش انرژی هستند .
در حالی که دولت آمریکا به شدت در حال فشار بر جامعه جهانی برای تحریم ایران است . روزنامه نیوز ویک مدعی شد که طی 10 سال گذشته این دولت با شرکت های آمریکایی و غیر آمریکایی که با ایران رابطه کاری داشته اند ، مراوداتی به ارزش 107 میلیارد دلار داشته است . عمده این شرکتها فعال در بخش انرژی هستند .
شایان ذکر است که در گزارش نیوز و یک نام 74 شرکت مطرح شده که 49 شرکت از آنها کماکان با ایران رابطه کاری دارند .
=====================================================
سفیر روسیه: نمی خواهیم در مرزهای جنوبی خود شاهد قدرت هسته ای باشیم
رييس قوه قضاييه از شناسايي و دستگيري يك باند بزرگ مفاسد اقتصادي در يكي از شركتهاي دولتي خبر داد و گفت: افراد اين باند توانستهاند با جعل اسناد دولتي و قضايي، ميلياردها تومان به حقوق مردم و بيتالمال خسارت وارد کنند كه فقط اختلاس يک نفر از آنان 6 ميليارد تومان است.
به گزارش ايلنا، آيتاللهآملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي اصليترين وظيفه دستگاه قضايي را اقامه عدل دانست و افزود: دفاع از مظلوم، تعقيب و مجازات ظالم از مظاهر اقامه عدل است که اين کار همکاري قواي سه گانه را ميطلبد.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه از زمان تصدي، بارها و مکرر اعلام کردهام که دستگاه قضايي به صورت جدي، قاطعانه، سريع ودقيق براي دستيابي به اقامه عدل عمل خواهد کرد و با احدي نيز مماشات نميکند، افزود: در چند ماه اخير يک باند بزرگ مفاسد اقتصادي در يکي از شرکتهاي دولتي شناسايي شده که افراد اين باند توانستهاند با جعل اسناد دولتي و قضايي، ميلياردها تومان به حقوق مردم و بيتالمال خسارت وارد کنند.
لاريجاني با قدرداني از سازمان بازرسي کل کشور و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه براي شناسايي اين باند مفسد اقتصادي افزود: اين پرونده در مراحل اوليه دادرسي قرار دارد و به علت اينکه پرونده در مرحله رسيدگي مقدماتي است و مراحل نهايي طي نشده است، به لحاظ قانوني نام بردن از شرکت مورد اختلاس و اعلام اسامي افراد ممنوع است.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه تاکنون يازده نفر از افراد اصلي دستگير شده اند، گفت: همه اين افراد به جرم خود مبني بر اختلاس اعتراف و اقرار کرده اند که فقط اختلاس يک نفر از آنان شش ميليارد تومان است.
آيتالله آملي لاريجاني شناسايي اين باند بزرگ مفاسد اقتصادي را از طرفي مسرتبخش و از سويي تأسف برانگيز دانست و اظهار داشت: از اين جهت که دستگاه قضايي مقتدرانه توانسته است اين باند را شناسايي و بدون ملاحظات شخصي و جانبدارانه با رعايت قانون به اتهامات آنان رسيدگي كند، قابل قدرداني و مسرتبخش است، اما از اين جهت که در نظام جمهوري اسلامي بسترهاي سوءاستفاده از موقعيت اداري و ارتکاب چنين جرايمي وجود دارد، تأسف برانگيز و ناراحتکننده است.
جالب توجه اين كه بعضاً پولي كه شركت فرضي سابا خرج ميكند مثلا 500 ميليون تومان است تا در اين ميان اشخاص مثلاً 50 ميليون تومان سهام بفروشند. به اين عمل بعضاً انتقال قسمتي از سهام كدهاي شخصي به كدهاي شركتي گفته ميشود كه معمولاً در قيمتهاي بالا انجام ميشود. راه ديگر كاسبي و پول در آوردن برخي از اين مديران پرتفوي نيز به اين گونه است كه با كارگزاريهاي خاصي كار ميكنند.......
برخي ميگويند در ايران خيلي راحت ميتوان كاسبي كرد و برخي نيز ايران را بهشت بعضيها ميدانند. صرفنظر از ميزان صحت اين گفته در اكثر بازارها و عرصههاي اقتصادي كشور، تلاش اين نوشته اين است تا اين موضوع را در يكي از مهمترين بازارهاي اقتصادي يعني بازار بورس اوراق بهادا بررسي كند. ( کل مقاله را در ادامه مطالب بخوانید )
در ابتدای این هفته برای اولین بار از سال 2005 تاکنون میزان ذخایر روی در بازار فلزات لندن از مرز 500 هزار تن گذشت .
گروه بین الملل بورس نیوز ؛ در ابتدای این هفته برای اولین بار از سال 2005 تاکنون میزان ذخایر روی در بازار فلزات لندن از مرز 500 هزار تن گذشت .
در بازار فلزات شانگهای نیز سطح ذخایر در هفته های اخیر رشد کرده است .
روی سال جاری را با روندی مناسب آغاز کرد و با احتمال رشد از جانب چین و کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ، قیمت این محصول را تا 2730 دلار در هر تن در هفتم ژانویه برساند .
با این وجود قیمت این محصول سقوط کرد و به رکود پایین 1938 دلار در پنجم فوریه دست یافت.
البته روند کاهش قیمت برای تمام فلزات پایه در این مدت اتفاق افتاد .
در ماه اخیر قیمت روی ثبات خوبی را تجربه کرده و در سطح ۲۰۰۰ تا 2100 دلار در نوسان بوده است. اما وجود ذخایر قابل توجه این محصول آینده قیمتی روی را در هاله ای از ابهام قرار داده است . پیش تر مؤسسات مطالعاتی پیش بینی کرده بودند که در بازار روی تا پایان سال 2010 مازاد عرضه ای بین 300 تا 400 هزار تن بوجود آید .
این بدان معناست که احتمال دارد ذخایر روی در ادامه سال جاری کاهش یابد .
تصمیم چینی ها به کاستن از ظرفیت مازاد صنعتی نیز می تواند عرضه روی به بازار جهانی را تا حدی محدود کند . البته تبعات این تصمیم چین در عین حال ممکن است سطح تقاضا را نیز منقبص نماید .
شایان ذکر است که تولید روی چین در ماه پایانی سال 2009 به رکورد بی سابقه 461700 تن رسیده بود .
فعالان بازار فلزات پیش بینی می کنند که تولید روی چین در این طی سال 2010 نیز به سطح قابل توجه 4.7 میلیون تن دست یابد و در عین حال مصرف این کشور به میزان 400 هزار تن کاهش یابد . اما تمام این موارد در حد تخمین بوده و اعمال سیاست های پولی و مالی جدید از جانب چین ، همه چیز را در هاله ای از ابهام فرو برده است .
48 هزار ميليارد تومان در جيب 300نفربابك اسماعيلی
عدم پرداخت مطالبات معوق و مشكوك الوصول بانك ها درسال هاي اخير، رشدي بيش از حد انتظار داشته، به طوري كه براساس جديدترين گزارش بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، ميزان مطالبات معوق بانكي به بيش از 48هزار ميليارد تومان رسيده است.طبق بررسي هاي گروه تحقيق و تفحص مجلس، عمده معوقات نظام بانكي تنها در اختيار0 30فرد حقيقي و حقوقي است و به بيان ديگر اين 300نفر دركل كشور، بخش منابع بانكي را دراختيار گرفته اند.اين موضوع زماني تاسف برانگيزتر مي شود كه بدانيم. شخصي از بانك ملي 211 ميليارد تومان وام دريافت مي كند و هم اكنون تمام بدهي اين فرد مشكوك الوصول است.
درحال حاضر بيش از ۴۰ هزار ميليارد تومان مطالبات معوق بانك ها از كشور خارج شده كه اين رقم معادل 30درصد از منابع كل بانك هاي كشور است.ازسوي ديگر عدم نظارت بر اين موضوع كه تسهيلات اعطايي درجهت خود استفاده نشده يكي از خسارات ديگري است كه هنوز بسياري از ابعاد آن روشن نيست. به بيان ديگر بخش عمده اي از تسهيلات درجهتي كه بابت آن اخذ شده، هزينه نگرديده است.
دراين گزارش به بررسي ابعاد پيدا و پنهان مطالبات معوق و مشكوك الوصول مي پـردازيم.
افزايش 6هزار ميليارد توماني مطالبات معوق بانكي مطالبات معوق بانك ها در طي چند ماه اخير به يكي از موضوع هاي روز تبديل شده كه ناشي از اوضاع و احوال اقتصادي پيش آمده و متاثر از بحران مالي جهاني است.
آخرين آمارها از ميزان مطالبات معوق مربوط به شهريور ماه سال جاري از رقم 24هزار ميليارد تومان حكايت دارد. اين رقم به تازگي دركميسيون اقتصادي دولت نيز مورد بررسي قرارگرفت. با وجود طرح افزايش سرمايه بانك ها، حتي رقم بالاي مطالبات معوق نيز نتوانست نظر مجلس را براي طرح دو فوريتي افزايش سرمايه بانك ها جلب كند.
اين درحالي است كه جديدترين گزارش بانك مركزي نشان مي دهد ميزان مطالبات معوق بانك ها به 48هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. عليرغم آنكه «محمود رضا خاوري» رئيس شوراي هماهنگي بانكها بر اين نكته تاكيد مي كند كه سيستم بانكي در زمان حاضر با دقت پيگير وضعيت مطالبات معوق خود است و جاي نگراني دراين خصوص وجود ندارد، اما بايد گفت رقم مطالبات معوق و مشكوك الوصول بسيار سنگين و نگران كننده است. اگر نگاهي به ميزان درصد مطالبات معوق دربرخي كشورها بيندازيم و آن را با كشورمان مقايسه كنيم. دلايل اين نگراني روشن مي شود.
ميزان مطالبات معوق سال 2008 دراستراليا 5/2 درصد، بلژيك 2/1درصد، فرانسه 1/3 درصد، آلمان 8/6 درصد، چين 8/6 درصد، مالزي 8/6 درصد، نيجريه 5/8 درصد، هند 8/2درصد، كره جنوبي 8/0 درصد، كويت 5/3درصد، پاكستان 7/8 درصد و لبنان كه بدترين وضعيت را در بين اين كشورها دارد 4/10 درصد است. اين نسبت دركشورمان بالاي 25درصد است. از نظر كارشناسان بانكي چنانچه نسبت مطالبات معوق به كل درآمدهاي بانكي كمتر از 7درصد باشد، نظام بانكي نظامي متعارف است. اگر از 7 درصد تجاوز كند، بانك با بحران روبه رو مي شود و اگر به 10درصد برسد در وضعيت خطرناك و خط قرمز قرارگرفته است. حال بايد از مسئولين پرسيد كه چگونه نبايد نگران وضع موجود بود؟
ريشه هاي اصلي مطالبات معوق بانك ها
در حال حاضر تسهيلاتي ازجمله قرض الحسنه، خريد خودرو و لوازم منزل توسط سيستم بانكي به مردم پرداخت شده است كه البته به دليل اينكه بانك ها براي پرداخت تسهيلات مذكور وثيقه هاي زيادي را از مردم گرفته اند معوق شدن مطالبات از اين طريق منطقي نيست.
بانك ها با وجود ضامن و فيش كسر از حقوق درارائه تسهيلات مي توانند درهر زماني كه پرداخت قسط به تاخير و يا تعويق بيافتد ميزان قسط را از حقوق ضامن كسر نمايد بنابر اين دليلي ندارد مطالبات معوق شود.
يكي از دلايل معوق شدن تسهيلات بانكي، طرح هايي است كه در قالب مشاركت پرداخت شده اند.
مجوز مربوط به تسهيلاتي كه درقالب مشاركت پرداخت مي شوند قطعا بايد توسط يك سازمان يا وزارت خانه خاصي و يا ساير نهادهاي دولتي صادر شده باشد به همين خاطر بايد داراي توجيه فني و كارشناسي بوده باشند.
بانك ها براي ارايه تسهيلات دركنار مجوز سازمان هاي مذكور، ضمانت خارج از طرح نيز از متقاضيان مي خواهند بنابر اين با وجود اين حالت افزايش معوقات بانكي بحث انگيز مي شود.
بنابر اين بايد با بررسي تركيب موضوعات مربوط به تسهيلات طرح هاي مشاركتي ريشه مطالبات معوق شناسايي شود.
درهمين حال بايد به اين نكته نيز اذعان كرد كه اگر بخش عمده اي از معوقات ناشي از تركيب مشاركت ها است بايد مشخص كرد كه طرح مذكور چه نوع مشاركتي بوده كه وزارتخانه و يا سازمان مربوط آن را به بانك معرفي كرده و پس از طي مراحل كارشناسي و بررسي هاي لازم و تائيد هيئت مديره تسهيلات از جانب بانك پرداخت شده است.
اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه دليل اصلي معوقات تنها به عملكرد بانكها برنمي گردد و براساس برخي شواهد، طرح هاي كلان زيرنظر سازمان ها و وزارتخانه هاي بزرگ تسهيلات دريافت مي كنند. اين درحالي است كه هم اكنون مسئولان بابت معوق شدن مطالبات بانكي، رئيس و يا معاون شعب را به دادگاه احضار مي كنند، حال آنكه تسهيلات كلان پس از تائيد هيات عامل و وزارتخانه مربوطه به متقاضي پرداخت مي شود.
بدهكار كلان بانكي كه مجوز تاسيس بانك خصوصي گرفت
درحالي كه برگشت يك چك بانكي سبب مي شود تا افراد نتوانند مجددا دسته چك دريافت كنند و بانك مركزي پياپي به خرده بدهكاران اولتيماتوم مي دهد، اخبار موثق حكايت از آن دارد كه چند سرمايه دار بزرگ كه در رديف 300 بدهكار بزرگ به سيستم بانكي كشور هستند، به سادگي مجوز تاسيس بانك خصوصي را گرفته اند.
بانك خصوصي «تات» درحالي با سرمايه 2 هزار ميليارد ريالي تاسيس شده است كه «ع.الف» يكي از مهم ترين سهامداران آن تنها در يكي از شعب بانك ملي حدود 175 ميليارد ريال بدهي معوق دارد. نكته قابل تامل دراين ميان اين است كه بدهي 175 ميليارد ريالي «ع .الف» تنها مربوط به يك شعبه از بانك ملي است و بنابر اخبار غيررسمي تعهدات معوق ديگري نيز در بانك هاي ديگر دارد.
حال بايد از نهادهاي نظارتي و بانك مركزي پرسيد چرا كلان بدهكاران بانكي به سادگي مجوز تاسيس يك بانك خصوصي را مي گيرند درحالي كه توانايي آنان براي تامين سرمايه 2 هزار ميليارد ريالي زير سؤال است؟!
اثرات سوء بدهي هاي معوق
از آنجائي كه بيشتر تسهيلات اعطايي توسط سيستم بانكي جنبه توليدي داشته، اما از چرخه توليد خارج شده و به سمت خدمات رفته است. انباشت اين بدهي ها، علاوه بر وارد كردن خسارت به نظام مالي كشور و ايجاد چالش در سيستم بانكي، پيامدهايي چون ايجاد تورم، خارج شدن سرمايه از چرخه توليد و ايجاد مشكل براي توليد شده است.
از سوي ديگر بسياري از پول هاي سرگردان ناشي از تسهيلات اعطايي تبديل به ارز و صرف واردات شده كه سبب گرديده تا نظام اقتصادي كشور با اخلال مواجه شود.
نكته اي كه نبايد به سادگي از كنار آن گذشت توجه به اين مهم است كه استمهال رقم هاي كلان 300 نفري كه عمده مطالبات بانكي مربوط به آنان است. تنها سبب مي شود تا اين افراد از استمهال سود ببرند و توده هاي مردم ايران كه صاحبان اصلي اين مبالغ هستند زيان كنند.
تشكيل دادگاه ويژه بررسي پرونده مطالبات معوق بانكي
پس از مشخص شدن ابعاد گسترده و مخرب رشد مطالبات معوق و مشكوك الوصول بانكها، وزارت امور اقتصادي و دارايي در گزارشي خواستار همكاري گسترده دستگاه هاي دولتي و قضايي براي وصول مطالبات معوق شد و تاكيد كرد لازم است دادگاه ويژه تسريع در بررسي پرونده مطالبات معوق بانكي تشكيل شود.
در گزارش معاونت بانكي، بيمه اي و شركت هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي آمده است:
انتظار مي رود كه مراجع قضايي نسبت به تشكيل دادگاه خاص به منظور تسريع در رسيدگي به پرونده هاي مطالباتي بانكها و نيز تاكيد مراجع قضايي و ثبتي درخصوص اولويت دادن به پيگيري عمليات حقوقي و اجرايي پرونده هاي بانكي اهتمام ورزند.
اين گزارش مي افزايد: عدم اخذ هزينه دادرسي از بانكها تا مرحله وصول بدهي نزد مراجع قضايي، جرم انگاري، عدم بازپرداخت مطالبات بانكي توسط قوه قضائيه، ايجاد سيستم يكپارچه ثبت جهت شناسايي اموال غيرمنقول بدهكاران موجر سيستم بانكي، تكليف ادارات اجرايي ثبت و ملزم نمودن آنها به پيگيري عمليات بدهي در موعد مقرر يكي از بحث هاي اساسي است.
از ديگر انتظاراتي كه از مراجع قضايي و ثبتي دراين گزارش آمده است: امكان حضور نمايندگان حقوقي بانكها در جلسات صدور مرحله قضايي از جمله بحث جرم انگاري، عدم پرداخت مطالبات معوق سيستم بانكي و اصلاح ماده 35 قانون ثبت شركتها مي باشد.
هشدار عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس به سيستم بانكي
«عباسعلي نورا» عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در تشريح چگونگي معوق شدن مطالبات بانك ها و اخذ تسهيلات ميلياردي توسط تعدادي افراد معلوم الحال، گفتني هاي قابل تاملي دارد.
وي در گفتگوي اختصاصي با كيهان اظهار داشت: «بانك ها به عنوان يك واسطه مالي بين مردم و پروژه ها با جذب منابع مالي و سپرده ها بزرگترين نقش را در جذب سرمايه گذاري و توسعه ايفا مي كند. سرنوشت بانكها به دو عامل بستگي دارد؛ نخست جذب منابع جديد مالي براي تامين اعتبار و ديگري حفظ منابع موجود. منحني رشد سپرده ها از سال 1382 تا 1385 با افزايش روبه رو بوده و در اين دوره سپرده ها افزايش داشته است، اما از سال 1385 به دلايلي نه تنها كاهش رشد سپرده ها را شاهد بوده ايم بلكه سقوط داشته ايم به طوري كه بخش خصوصي ما از 6/28 درصد رشد سپرده ها در سال 1385 به 2/11- درصد در سال 1387 رسيده است كه متاسفانه نشان مي دهد جذب سپرده ها نسبت به تورم منفي شده است كه اين مهم فاجعه اي در نظام بانكي محسوب مي شود.»
نورا افزود: «در بخش دولتي نيز جذب سپرده ها و منابع مالي جديد از 7/58 درصد در سال 1384 به 2/6- درصد در سال 1387 رسيده است كه اين بار نيز مشاهده مي كنيم كه با سقوط مواجه بوده ايم.»
نماينده مردم زابل با هشدار به سيستم بانكي نسبت به وضع فعلي گفت: «در حال حاضر گرچه وضع بانكها باتوجه به اطلاع رساني كه توسط نمايندگان، بخش خصوصي و رسانه ها صورت گرفت تا اندازه اي بهبود يافته است و سبب شده تا بانكها در پي راهكارهايي براي جذب منابع جديد باشند. اما من اعتقاد دارم كه بانكها موفق نخواهند شد مگر اينكه علت هاي اصلي اين موضوع را به درستي مورد واكاوي قرار دهند.»
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: «عامل دوم در تامين اعتبار بانكها، حفظ منابع موجود است. يعني منابعي را كه بانكها در اختيار دارند حفظ كنند كه اصطلاحاً به تسهيلات غيرجاري در بانكها (تسهيلات معوقه، سررسيد گذشته و مشكوك الوصول) مشهور است. متاسفانه در اين بخش نيز از سال 1385 به بعد مطالبات معوق، سررسيد گذشته و مشكوك الوصول در نظام بانكي ما وارد مرحله بحراني شده است به طوريكه نسبت تسهيلات غيرجاري بانك ها به كل تسهيلات در بخش خصوصي از 1/7 درصد در سال 85 به 5/17 درصد در سال 87 رسيده است كه اين رقم در شش ماهه نخست سال 88 به بالاي 18 درصد افزايش يافته است اما خوشبختانه در نيمه دوم سال جاري به علت حركت مثبت رسانه ها در هشدار نسبت به اين موضوع وضع به سمت بهبودي مي رود و بانكها مطالبات معوقه خود را باز پس مي گيرند.
به طوري كه همين امروز يكي از افراد بدهكار به نظام بانكي كشور كه صاحب يكي از بانكهاي خصوصي در مشهد است، در حال باز پس دادن بدهي خود مي باشد.»
اتاق بازرگاني در ليست بدهكاران به نظام بانكي
نورا با اشاره به اينكه رقم بدهي اين فرد بالغ بر 5/17 ميليارد تومان است، از برخي افراد وابسته به اتاق بازرگاني نيز به عنوان بدهكاران به نظام بانكي ياد كرد و گفت: براساس آخرين اخبار، متاسفانه افرادي كه وابسته به اتاق بازرگاني هستند نيز مطالبات معوقه دارند كه رقم بسيار بالايي است كه انتظار مي رود اتاق بازرگاني و برخي افراد وابسته به اين اتاق، بدهي خود را هرچه سريعتر تسويه كنند.
نورا افزود: در مقابل بدهي به بخش خصوصي، تغيير سپرده هاي دولتي نيز شاهد رشد بي رويه اي بوده به طوريكه در نيمه دوم 87 بالغ بر 15 هزار ميليارد تومان بدهي دولت به بانكهاي عامل بوده كه اين بدهي ها متاسفانه چيزي حدود 10 هزار ميليارد تومان آن مربوط به اوراق مشاركت بوده و حدود 5 هزار ميليارد تومان نيز مربوط به شركت ها و مؤسسات اعتباري دولتي بوده است.
خارج شدن 48 هزار ميليارد تومان از چرخه نورا گفت: منابع مالي بانك ها در پايان سال 87، قريب به 30 هزار ميليارد تومان بوده كه از چرخه خارج شده كه هم اكنون براساس آمار، اين رقم به 48 هزار ميليارد تومان رسيده است. اين موضوع سبب مي شود تا بانكها وظايف سرمايه گذاري خود براي نيل به توسعه را نتوانند ايفا كنند و هشدار ما به نظام بانكي سبب شد تا برخي بانكها به خود بيايند.
منابع بانكي كل كشوردر اختيار 300 نفر
به طور متوسط وام هاي بالاي 10 ميليارد تومان در كشور تنها در اختيار 300 فرد حقيقي و حقوقي قرار گرفته و امروزه اغلب مطالبات معوق مربوط به اين 300 نفر است. در هر بانك حدود 40 نفر از اين افراد هستند كه مطالبات مشكوك الوصول دارند و من متعجبم كه چرا بانكهاي ما براي 40 نفر حقيقي و حقوقي نمي توانند اقدام موثري انجام دهند.
نورا افزود: به عنوان مثال شخصي از يكي از بانكهاي دولتي
5/112 ميليارد تومان وام دريافت كرده و هم اكنون تمام بدهي اين فرد مشكوك الوصول است و جمع مطالبات معوق 35 نفر در اين بانك قريب به هزار ميليارد تومان است كه مطالباتشان مشكوك الوصول به شمار مي آيد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما امروز با بررسي به حرفهاي چند سال پيش رئيس جمهور رسيده ايم. نكته تاسف برانگيز اين است كه چرا سخنان چند سال پيش رياست محترم جمهوري بانكها را به خود نياورده است.
وضعيت بانكهاي دولتي بدتر از بانكهاي خصوصي است
نورا وضعيت بانكهاي دولتي از لحاظ داشتن مطالبات معوق را به مراتب بدتر از وضعيت بانكهاي خصوصي دانست و گفت: بالاترين رقم مطالبات معوق در يكي از بانكهاي خصوصي 27 ميليارد تومان است و در بانكهاي دولتي اين ميزان بالاي 120 ميليارد تومان است كه متعلق به يك فرد است. ما اين گلايه را از بانكهاي دولتي داريم كه نبايد اين معوقه ها را داشته باشند. خارج شدن اين ميزان حجم سرمايه از چرخه سرمايه گذاري يك فاجعه براي سيستم بانكي كشورمان محسوب مي شود.
ضعف قانون در آئين نامه وصول مطالبات معوق موسسات اعتباري
هيئت وزيران در جلسه مورخ 1/7/1388 خود در اجراي ماده 5 قانون تسهيل اعطاي تسهيلات بانكي و كاهش هزينه هاي طرح و تسهيل در اجراي طرح هاي توليدي و افزايش منابع مالي، آئين نامه اي را تحت عنوان «آئين نامه وصول مطالبات سررسيد گذشته» به تصويب رساند.
«احسان زارعي» كارشناس حقوقي در گفت وگو با كيهان با اشاره به ضعف هاي حقوقي اين آئين نامه گفت: «در اين آئين نامه بيشتر به تعاريف كليات پرداخته شده است. در سيستم بانكي معمولا عقود به عقود مشاركتي و عقود مبادله اي تقسيم مي شوند كه اگر در سررسيد به تعهدات عمل نشود اين عقود مطالبات سررسيد گذشته خوانده مي شود و طبق آئين نامه بانكي پس از سه ماه وارد مطالبات معوق مي گردد و نهايتا اگر وصول نشود به مطالبات سوخت شده تبديل خواهد شد. يكي از دلايل عمده بروز اين معضل در طول ساليان اخير، مسائل سياسي مي باشد و موضوع مهم ديگر ضعف قانون از جمله ضعف آئين نامه مذكور است.»
وي افزود: «در اين آئين نامه شاهد ارائه برخي تعاريف كلي هستيم به گونه اي كه مواد 2 تا 9 موادي ارشادي، ماده 10 سياست تشويقي مشتريان خوش حساب، مواد 11 و 12 تنبيهات، ماده 15 سياست تشويقي براي بدهكاران است و تنها ماده 14 به نوعي راهكار، آن هم نه براي مطالبات معوق زمان كنوني، بلكه براي مطالبات معوق آتي پيش بيني كرده است كه خود داراي ضعف هايي آشكار است. به عنوان مثال در ماده 14 اشاره شده مشتري يا افراد تحت تكلف وي، ضامن يا ضامنان در ضمن قرارداد به موسسات اعتباري اجازه مي دهند در صورت عدم پرداخت مطالبات، موسسه راسا و بدون نياز به حكم قضايي از موجودي آنها برداشت كند كه اين امر خود مناقشه برانگيز است.
زارعي در ادامه با اشاره به ضعف ماده 34 قانون ثبت، اين قانون را نيز عامل تأثيرگذار ديگري در مطالبات معوق دانست و گفت: 16 سال پيش در شوراي نگهبان عنوان شد تمليك از طريق ماده 34 قانون ثبت غيرقانوني و شرعي است، اما رئيس اسبق قوه قضائيه پس از 9 سال قانون را اصلاح مي نمايد.
اين كارشناس حقوقي خصوصي سازي را نيز عامل ديگري در افزايش مطالبات معوق دانست و خاطرنشان ساخت: خصوصي سازي در ايران در بسياري از موارد به خودماني سازي تبديل شده و افرادي با نفوذ با استفاده از برخي رانت ها، موفق به جذب سپرده ها شده اند كه هم اكنون در ليست بزرگترين بدهكاران به نظام بانكي كشور قرار دارند.
اسامي بدهكاران بانكي را منتشر كنيد
بايد اسامي كساني كه توانايي بازپرداخت تسهيلات را دارند، ولي خودداري مي كنند ، منتشر شود.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی خبر داد: بعد از اعمال فشارهای پارلمانی ایران به انگلستان، این کشور تحریم بانک ملت را لغو کرده است.
مهر: حجت الاسلام حسین ابراهیمی با اشاره به بررسی کاهش سطح مراودات ایران و انگلیس در مجلس شورای اسلامی به دلیل دخالت های این کشور در مسائل داخلی ایران ابراز داشت: بعد از این فشارها انگلستان ظرف یکی دو روز گذشته، تحریم بانک ملت را لغو کرده و این یک گام مثبت تلقی می شود و نشان می دهد که فشارهای پارلمانی می تواند اثرگذار باشد.
نماینده مردم بیرجند در مجلس هشتم تاکید کرد: ما در مجلس شورای اسلامی پیگیریهای خود را در مورد موضوع انگلیس ادامه خواهیم داد و نتیجه را به صحن علنی اعلام خواهیم کرد و اگر تا آن زمان انگلیس توانست رفتار خود را اصلاح کند آن بحث دیگری است و الا تصمیم ما این است که روابط با انگلیس به سطح حداقلی برسد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که کشور انگلیس بتواند سیاستهای خود را در قبال ایران اصلاح کند تا ایران مجبور نشود تصمیم خاصی در رابطه با این کشور اتخاذ کند.
محمد مهدي مفتح اظهار داشت: براساس مصوبه كميسيون تلفيق، در سال آينده
مخبر كميسيون تلفيق تصريح كرد: براساس مصوبه اين كميسيون ماليات بر واردات، در سال آينده رقم 5 هزار و 372 ميليارد تومان تصويب شد.
وي با بيان اينكه رقم حقوق ورودي خودرو از 500 ميليارد تومان پيش بيني شده در لايحه بودجه دولت در كميسيون تلفيق به 517 ميليارد و 500 ميليون تومان افزايش يافت، خاطرنشان كرد: بر اساس مصوبه كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي حقوق گمركي و سود بازرگاني وزارتخانهها 65 ميليارد تومان در سال آينده پيش بيني و تصويب شد.
مفتح افزود: براي ماليات بر واردات كالا و خدمات رقمي معادل يك هزار و 463 ميليارد تومان به تصويب رسيد.
مفتح گفت : بر اساس مصوبه كمسيون سوخت هواپيما مانند سال 86 بدون يارانه و به قيمت آزاد تحويل مي شود
تعبیر خباز از بودجه نویسی دولت: احمدینژاد میگوید ماست سیاه است
سیاست > چهره ها - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: استدلال دولت مبنی بر اینکه سال آینده سال دوم اجرای هدفمند کردن یارانه هاست با هیچ سریشی نمیچسبد.
محمدرضا خباز سخنگوی کمیسیون اقتصادی در گفت و گو با خبرآنلاین درباره واکنش به اصرار دولت به کسب درآمد 40 هزار میلیارد تومانی از محل هدفمند کردن یارانهها، استدلالات دولت در این رابطه را غیر واقعی و غیر طبیعی خواند و گفت: اینکه دولت میگوید امسال را سال اول اجرای هدفمند کردن یارانهها میداند و سال 89 دومین سال از دوره پنج ساله این قانون است، رسما از آن حرف هاست! چون اگر سال 88، سال اول اجرای هدفمند کردن یارانهها باشد، دولت باید از محل اجرای این قانون، 20 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند و این امکانپذیر نیست چگونه میتوان طی یک ماه باقی مانده از سالجاری چنین درآمدی را برای دولت متصور شد.
وی در واکنش به سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی که گفته بود چون واژه آغاز هدفمندکردن یارانهها از سال 89 در متن قانون مذکورحذف شده است، دولت سالجاری را نخستین سال اجرای این قانون میداند، گفت: اما در صورت مذاکرات مجلس آمده است که هدفمند کردن یارانهها باید در طول قانون برنامه پنجم اجرایی شود. حتی آقای لاریجانی هم بهعنوان رئیس مجلس در مذاکرات پیرامون تصویب این قانون در مجلس تاکید کردند که سال 89 سال آغازین اجرای آن است.
این عضو فراکسیون خط امام (ره) اصرار دولت علیرغم این استدلالات قانونی را آنقدر بیمنطق ارزیابی کرد که آن را شبیه روز خواندن شب و یا شب خواندن روز از سوی دولت دانست وی افزود: وقتی دولت میخواهد بگوید که ماست سیاه است ما مجلسیها در مقابل این حرف بیمنطق او چه میتوانیم، بگوییم؟!
خباز با بیان اینکه دولت از ابتدا هم به دنبال اجرای سه ساله قانون هدفمند کردن یارانهها بود ولی مجلس در نظر داشت که طی 6 سال این قانون اجرایی شود، یادآور شد: نهایتا دولت و مجلس بر اجرای پنج ساله قانون هدفمند کردن یارانهها به توافق رسیدند. این توافق هم قانون شد ولی باز دولت زد زیرش. استدلال دولت مبنی بر اینکه سال آینده سال دوم اجرای هدفمند کردن یارانه هاست با هیچ سریشی نمیچسبد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی اینگونه قانون گریزی را روش احمدینژاد خواند و افزود: مجلس هفتم هم همینطور پایمال شد. علیرغم اینکه مجلس هفتم بیشترین همراهی وهمکاری را با دولت داشت، اما آقای احمدینژاد که پیش از سفر به مکه وکربلا در برنامهای تلویزیونی با مردم خداحافظی میکردند، افزایش نرخ تورم رادر نتیجه مصوبات مجلس دانست.
وی افزود: این طبیعت آقای احمدینژاد است که دائم توپ را در زمین مجلس بیاندازند.
ایشان همواره به گونهای عمل میکنند که گویی خود و دولتشان معصوماند و هیچگاه هیچ اشتباهی مرتکب نمیشوند که نیاز به عذرخواهی داشته باشد.
نماینده کاشمر در پاسخ به اینکه ایا امسال هم باید منتظر پاسخ واکنشی رئیسجمهور به اصلاح لایحه بودجه 89 در مجلس باشیم؟، گفت: ما نمایندگان طبیعت ایشان را میدانیم. ما هر کاری بکنیم، او واکنش نشان میدهد. حتی اگر به خواسته دولت عمل کرده و لایحه بودجه را به همین شکل تصویب کنیم، نهایتا همان اتفاق سال 85 تکرار میشود که تورم سنگین و افسارگسیختهای دامن گیر ملت میشود وآقایان در دولت، باز هم میگویند که تورم تقصیر مجلس است.
بازی زیركانه چین با كارت هستهای ایران؟
فراز و نشیب های پرونده هسته ای ایران نشان داده كه حمایت و یا مخالفت برخی كشورها به خصوص قدرت هایی چون چین و روسیه نمی تواند نقشی موثر در ارزیابی آینده هسته ای ایران داشته باشد چرا كه تاریخ نشان داده كه مواضع مثبت و منفی این كشورها به خصوص روسیه بیش از آنكه مبتنی بر احترام به حقوق هم پیمانی با ایران باشد متكی بر خواسته های پشت پرده و دریافت های آنان از مذاكرات و لابی های پنهان با كشورهای مخالف می باشد.
به گزارش جهان، در حال حاضر پس از اعلام آغاز غنی سازی 20 درصدی ایران هم زمان با افزایش موج تهدید ها به تحریم ایران كشور چین در ادامه مواضع چند ماه اخیر خود اعلام كرده كه با تحریم ایران مخالفت كرده و راه هایی دیگری بایستی جایگزین تحریم شوند. این مطلب حتی پس از گزارش اخیر مدیر كل تازه منصوب شده آژانس اتمی در زمینه انحراف نداشتن جمهوری اسلامی از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ادامه یافته است.
اما در این میان نباید فراموش كرد كه به همان اندازه كه روسیه با وجود تعهدات بسیار مبنی بر راه اندازی نیروگاه بوشهر و دریافت میلیاردها دلار برای این اقدام ، همچنان به بهانه های مختلف از آغاز به كار نیروگاه هسته ای بوشهر جلوگیری می كند و حتی در این میان از تحویل محموله s-300 نیز به ایران خودداری كرده است كشور چین نیز بسته به شرایط موجود می تواند با دریافت امتیازهای مناسب تر در حمایت خود از پرونده هسته ای ایران تجدید نظر كند. همان گونه كه روسیه پس از توافق آمریكا برای عدم استقرار سپر موشكی و نیز اعطای امتیازات تجاری و بین المللی دیگر، برای چندمین بار در طول تاریخ به خیانت علیه ایران دست زد.
در حال حاضر مسئله تبت و به خصوص دیدار اخیر اوباما با دالایی لاما از مسائلی است كه به عنوان بازی آمریكا با كارت تبت برای تغییر موضع چین عنوان می شود. چرا كه آمریكا با این اقدام قصد دارد به چین بفهماند در صورت ادامه حمایت از ایران این كشور نیز راه هایی برای فشار بر چین دارد.
اما در این میان همچنان، كارشناسان معتقدند كه پافشاری چین بر موضع مخالف ایران ، تلاش این كشور برای افزایش قدرت چانه زنی است كه مسئولان دستگاه دیپلماسی كشورمان بایستی به خوبی به این نكته واقف بوده و برای خنثی كردن آن راه حل های مناسب را در نظر بگیرند.